Verdere ondersteuning nodig?

VAD

VAD ontwikkelde de Quality Nights methodiek om jongeren en organisatoren deskundiger te maken in veilig en gezond uitgaan en de risico's van alcohol en drugs in het uitgaansleven. Quality Nights bevat materialen (zoals factsheets), campagnes en vormingen.

Contactpersoon voor sector uitgaan bij VAD is Jochen Schrooten (02 423 03 54).

Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG)

De Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg zijn de regionale partners van VAD. Deze centra hebben allemaal één of meerdere preventiewerkers in dienst die meewerken aan de regionale ondersteuning en bekendmaking van Quality Nights.

Preventiewerkers kunnen advies geven aan organisatoren en uitbaters om hun event/club veiliger en gezonder te maken en om problemen met alcohol en andere drugs in hun zaak te verminderen. Ze kunnen organisatoren en uitbaters begeleiden in het uitbouwen van een alcohol- en drugbeleid en het implementeren van Quality Nights. Ten slotte kunnen ze ook training geven aan hun medewerkers (security of barpersoneel).

Peer support

Peer support is een werkwijze waarbij leefstijlgenoten (peers) worden ingezet bij preventie-initiatieven en waarbij zij de preventieboodschap communiceren naar anderen uit dezelfde doelgroep. Peer support vertrekt vanuit de vaststelling dat jongeren met hun vragen en problemen in de eerste plaats terechtkunnen bij kameraden en vrienden die een gemeenschappelijke achtergrond, referentiekader, positie en leeftijd hebben. Ze spreken immers dezelfde taal en delen vaak dezelfde ervaringen.

Momenteel zijn er twee peer support projecten actief in Vlaanderen.

  • Breakline Peer Support is een Antwerps harm-reductionproject van en voor uitgaanders.
  • Vitalsounds is een risicoreductieproject dat actief is in West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen (Gent & Oudenaarde).

Beide projecten trekken met een stand en een peer crew naar festivals en party's. De peers zijn tijdens het evenement aan de stand aanspreekbaar en hebben het doel om te informeren en te reflecteren over (party)drugs met iedereen die er zin in heeft. Ze kunnen ook een kennistest of enquête afnemen waardoor een goed beeld ontstaat van het huidige kennisniveau van de doelgroep.

Midden 2008 startten Breakline, Vitalsounds en VAD een grootschalige wervingscampagne op om meer peers aan te trekken. Deze actie en het samenwerkingsverband tussen de drie preventieprojecten voor het uitgaansleven heet Partypeers.